Een jaar geleden traden in Wallonië, zuid Limburg en Duitsland langs Moezel, Ahr en Ruhr rivieren na zware neerslag buiten de oevers. De schade was van dit natuurgeweld ongekend groot. In Duitsland zijn enige dorpen bijna geheel weggevaagd en waren er circa 200 doden te betreuren.
Hoogwater
Hoogwater is in de drie genoemde gebieden iets dat vaker voorkomt. Dat het in 2021 leidde tot zulke grote schade heeft meerdere oorzaken. Het voert te ver die hier uit te leggen. Wat wel aan de orde is, is de manier waarop in Duitsland naar de gevolgen van deze ramp wordt gekeken. Er is een duidelijke parallel met de Hurricane Katrina in 2005. Die watersnood heeft er in Amerika toe geleid dat het MKB de cloud is gaan gebruiken, dat de federale overheid druk is gaan zetten op de cyberverzekeringen en nog wat zaken.
Infra
In Wallonië was al vrij snel duidelijk dat een aantal componenten van de infrastructuur (masten, ducts, straatkasten) niet meer op de oorspronkelijk plaats konden terugkomen. Dat was vooral omdat de stukken grond waar die stonden weg zijn gespoeld. Dat verhaal was afgelopen dagen ook in de Duitse vakpers te lezen. Telco’s en netbeheerders zijn nu vooral op zoek naar hoger gelegen locaties voor zendmasten en stroommasten. Glasvezels langs het spoor leggen was altijd wel handig, maar het spoor volgt de loop van de rivieren en is over vele kilometers weggespoeld.
Dus in die twee landen is er niet alleen sprake van herstelwerkzaamheden. Er moet ook heel veel opnieuw gepland en aangelegd worden. Daarbij zijn ze ook bekend met de ambtelijke molens voor het aanvragen van bouwvergunningen. Met andere woorden, er zijn gebieden niet ver van de Nederlandse grens waar het bereik nog wel enige tijd slecht zal zijn en vast internet geen gegeven.
IT en data weg
Het is opvallend hoe weinig in Nederland aandacht is besteed aan de schade, anders dan de kapotte huizen, wegen en bruggen. De lessen die daar nu zijn geleerd mogen hier best wel wat bekender worden. Tientallen ondernemers hebben de eigen IT nooit meer teruggezien. Niet alleen desktopcomputers, ook servers zijn bij een waterstand tot 7 meter hoger dan normaal (!) weggespoeld. Back-up tapes die veilig achter slot en grendel lagen bleken ook niet meer bruikbaar, als ze al teruggevonden zijn.
Dat is dan ook de parallel met Hurricane Katrina. Honderden lokale ondernemers die altijd een prettig gevoel hadden met de waardevolle data zelf te bewaren of bij een dienstverlener in het zelfde dorp weten nu dat fysieke afstand het verschil maakt tussen een kans op zakelijk overleven of geen kans. Dat is geen prettige boodschap, maar het is wel de realiteit.
Die boodschap mag elke Nederlandse dienstverlener ook wel eens bespreken met zijn klanten. Om nog maar te zwijgen over de impact van dergelijk natuurgeweld op zijn eigen business.
(en voor wie denkt dat het allemaal wel meevalt: bij audits wordt steeds vaker gevraagd naar de directe en indirecte gevolgen van natuurgeweld bij alle partners in de keten. Niet meer de kans dat het voorkomt, maar wat de impact zal zijn.)